Door Dr. Morton Walker en Albert E. Carter

Reboundtraining is een vorm van lichaamsbeweging waarmee je je lichaamsvet vermindert, je armen, benen, dijen, buik en heupen verstevigt, je behendigheid vergroot, al je spieren versterkt, een aerobisch effect op je hart bewerkstelligt, je lichaam oppept als het vermoeid is, en waarmee je jezelf een algehele staat van gezondheid en fitheid bezorgt. Regelmatige reboundtraining heeft minstens 33 gezondheidsvoordelen, namelijk de volgende:

Alle 33 voordelen van reboundtraining op een rij

1. Het biedt een verhoogde gravitatiebelasting, waardoor het spier- en skeletstelsel wordt versterkt.
2. Het beschermt gewrichten tegen chronische vermoeidheid die wordt veroorzaakt door oefeningen op harde oppervlakken.
3. Het helpt je de opbouw van je lichaam onder controle te houden en verbetert de verhouding tussen spieren en vet.
4. Het vergroot het ademhalingsvermogen.
5. Het circuleert meer zuurstof naar de weefsels.
6. Het creëert een beter evenwicht tussen de beschikbare zuurstof en de zuurstof die nodig is voor de weefsels.
7. Het bevordert de lymfatische circulatie doordat de miljoenen eenrichtingskleppen in het lymfatische systeem worden gestimuleerd.
8. Het beperkt tijdens inspanning de hoogte van de wandspanning in de slagaders.
9. Het verkort na grote inspanning de tijd dat de bloeddruk abnormaal blijft.
10. Het ondersteunt de revalidatie van een hartkwaal.
11. Het vergroot de functionele werking van het rode beenmerg bij de productie van rode bloedcellen.
12. Het vergroot de metabolismesnelheid in rust, zodat er uren na een training nog calorieën worden verbrand.
13. Het zorgt ervoor dat spieren zich inspannen om vloeistoffen door het lichaam te laten bewegen; zo wordt de belasting van het hart verlicht.
14. Het verkleint het bloedvolume dat zich in de aderen van het cardiovasculaire stelsel verzamelt, waardoor chronisch oedeem wordt voorkomen.
15. Het bevordert de collaterale circulatie door het aantal haarvaten in de spieren te vergroten en de afstand tussen de haarvaten en de doelcellen te verkleinen.
16. Het versterkt het hart en andere spieren in het lichaam waardoor ze efficiënter functioneren.
17. Het laat het hart in rust langzamer kloppen.
18. Het verlaagt het circulerend cholesterol- en triglyceridegehalte.
19. Het verlaagt lipoproteïne met een lage dichtheid (nadelig) en verhoogt lipoproteïne met een hoge dichtheid (voordelig) in het bloed, wat hart- en vaatziekten helpt voorkomen.
20. Het bevordert weefselherstel.
21. Het vergroot de hoeveelheid mitochondriën in de spiercellen, wat essentieel is voor het uithoudingsvermogen.
22. Het draagt bij aan de alkalinereserve van het lichaam, wat van belang kan zijn wanneer uitzonderlijk langdurige inspanning vereist is.
23. Het verbetert de coördinatie tussen de proprioceptoren in de gewrichten, de overdracht van zenuwimpulsen van en naar de hersenen, de overdracht van zenuwimpulsen en het reactievermogen van de spiervezels.
24. Het verbetert het reactievermogen van de hersenen op het evenwichtsorgaan in het binnenoor; hierdoor wordt het evenwicht verbeterd.
25. Het biedt verlichting voor nek- en rugpijn, hoofdpijn en andere pijn die wordt veroorzaakt door een gebrek aan beweging.
26. Het stimuleert spijsverterings- en eliminatieprocessen.
27. Het zorgt voor diepere en gemakkelijkere ontspanning en slaap.
28. Het resulteert in betere mentale prestaties, met snellere leerprocessen.
29. Het beperkt vermoeidheid en menstruatieongemak bij vrouwen.
30. Het lijdt tot minder verkoudheden, allergieën, spijsverteringsstoornissen en buikklachten.
31. Het vertraagt vaak atrofie in het verouderingsproces.
32. Het is een doeltreffende methode die een gevoel van controle en een beter zelfbeeld teweegbrengt.
33. Het is prettig!
Mensen die aan reboundtraining doen, ontdekken dat ze langer kunnen werken, beter slapen, en zich minder gespannen en nerveus voelen. Het effect is niet alleen psychisch, want het op en neer springen tegen de zwaartekracht in, zonder trauma voor het spier- en skeletstelsel, is een van de meest gunstige aerobische bewegingsoefeningen die ooit zijn ontwikkeld.

 

Voor meer info wordt verwezen naar de volgende boeken: 
- The Miracles of Rebound Exercise by Albert Carter - American Institute of Reboundology 

- Jumping for Health by Dr. Morton Walker - Avery Publishing, Garden City Park, New York